Extrase
din “Cultura Vinca in Romania (Origine,evolutie,legaturi,sinteze)”,Timisoara 1991. Volum
ingrijit de : Dr.Ghe.Lazarovici, Florin Drasovean
Redactarea
fiselor a fost realizata de :
Zoia
Kalmar-Maxim
Dr.Ghe.Lazarovici
Sabin
Adrian Luca
Dr.Marin Nica
Chalcoliticul
Balcano-Anatolian
de Ghe.Lazarovici si M.Nica
Chalcoliticul balcano-anatolian:
P1:Grupele neoliticului mijlociu din centrul si
restul Romaniei
Evolutia
culturii Starcevo-Cris in Balcani,in ultima sa perioada,este puternic afectata
de “chalcoliticul-balcano-anatolian”.Acest fenomen se impune pentru a explica o
serie de fenomenecare se petrec in Balcani si au efecte pe spatii intinse din
Europa centrala si din bazinul estic al Marii Mediterane. La un studiu mai
amanuntit s-ar putea ca efectul sa fie si spre zonele centrale ale Mediteranei
(Italia si coastele Adriaticei).
In Asia Mica (fosta Anatolie…),cel putin pe coastele nord-vestice,si
chiar in zonele centrale (Podisul si Campia Conyei,in zonele Hagilar-Catal
Huyuk)se constata tot mai mult existenta unor evolutii paralele care nu pot fi
rupte de fenomenele din Balcani fiind dezvoltari paralele,cu legaturi
reciproce,dificil insa de precizat exact,din lipsa unor conlucrari comune.
……Dorim sa punctam cateva evolutii paralele,in conexiune,cu legaturi
stranse,ce nu pot fi intelese decat impreuna,fara a se putea preciza
,deocamdata,prioritatile,legaturile,influentele.Aceste conexiuni ,influente pot
fi sesizate din Anatolia pana in regiunea carpato-dunareana.
In timp fenomenul poate fi sesizat in a treia parte a evolutiei neoliticului
timpuriu in toate civilizatiile si grupele din Balcani pana in unele zone din
Europa centrala. Acest fenomen nu numai ca este sesizat dar joaca un rol in
difuziunea ,extinderea si generalizarea fenomenului de neolitizare.
Pentru regiunea carpato-dunareana sunt doua fenomene care marcheaza
influente sudice,fiind rezultatul unui fenomen atat de migratie cat si de
difuziune:unul este ceramica policroma,celalalt e Vinca A.Deosebirea dintre ele
este determinata de predominarea unor atribute care le definesc.Asemanarea este
data de prezenta unor elemente comune.Efectul celor doua duce la nasterea unor
evolutii,comune pentru o perioada de timp,dupa care incep sa se nasca noi grupe
sau civilizatii,noi separari.
Intrucat multe din civilizatiile sau culturile care se nasc incep inca
din neoliticul timpuriu iar evolutia lor
atinge sau contribuie la civilizatiile eneolitice folosim termenul de neolitic
dezvoltat pentru definirea lor.
In spatiul balcanic sau carpato-dunarean (vezi: )sunt zone
geografice izolate sau intens circulate,ceea ce determina evolutii sau
dezvoltari proprii,in unele etape sau faze cu culturi mari sau grupe cu evolutii
mai scurte ,nu este incorecta nici folosirea termenului de neolitic mijlociu si
tarziu.Pentru uniformitate am folosit curent termenii de :
-faza timpurie (marcata cu I urmat de etape
marcate cu majuscule) pentru perioada in care se mai pastreaza elemente sau
contactul cu neoliticul timpuriu (in special complexul Starcevo-Cris mai corect
ar fi acel FNT la Nandris);
-faza mijlocie (marcata cu II urmat de
etape marcate cu majuscule),definit in unele locuri cu culturi ale neoliticului
mijlociu;
-faza tarzie (marcata cu III urmat de etape
marcate cu majuscule),nascute dupa socul Vinca C (Vinca Plocnik) si fenomenele
inrudite in aria de est al Balcanilor,cu unele culturi apartinand neoliticului
tarziu. In multe din culturile acestei etape se naste eneoliticul si metalurgia
aramei………………………………..
…………………………………..
Policromia.
Sapaturile
de la Carcea au reliefat cel mai clar momentul, orizontul, caracteristicile, etapele,datarea
, stratigrafia comparata,atributele,evolutia.
Pe baza acestora ,a descoperirilor din sud-estul Transilvaniei (Ocna
Sibiului si Let) si din Moldova (Trestiana,Lunca Valea Lupului) se pot preciza
trei orizonturi clare ,doua in dezvoltare (bicromia , policromia) si unul in
decadere .Toate trei au contributii la incheierea evolutiei neoliticului
timpuriu si la nasterea civilizatiilor din neoliticul dezvoltat. Fiecare din
acestea sau toate contribuie la transmiterea atributelor civilizatiilor
ulterioare…………………………………………………………..
…………………………………..
VINCA
Fenomenul vician si sinteza sa sunt mai bine studiate ,dpdv
statistic,prin sapaturile de la Gornea si datele de acolo………………
Orizonturile cele mai timpurii si
sincronismele intre Vinca A1 Starcevo-Cris incep in regiunea dunareana in faza
Starcevo-Cris III B,odata cu orizonturile Spiraloid A. Un studiu recent asupra
fenomenelor din Serbia,Macedonia,Tracia (LAZAROVICI 1989-Toubuchin,Resita)
arata neindoielnic ca cele mai vechi materiale care se pot sincroniza cu ceea
ce este definit in zona dunareana drept Vinca A1 –deocamdata clar cu multe
situatii la Gornea si Liubcova (LUCA 1895;1989)-dar sesizat si prin importuri
reciproce la acest orizont sau mai tarziu.
In aria culturii Vinca au fost sesizate materiale pictate
policrom,destul de putine si slab cercetate fara a se putea preciza natura lor….
In rezumat ,paralelizarile noastre intre Vinca A1 si Dimini-Tsangli,Servia
si altele,au fost mai recent impartasite si de alte personalitati in urma
sapaturilor de la Larissa. Pe baza descoperirilor de la Gornea si a unor
rezulltate preliminare de la Liubovca (sapaturile recente ale lui S.Luca),a
studierii materialelor Starcevo-Cris din Serbia si Macedonia ,paralelizam
fenomenul vincian timpuriu cu grupuri si faze din sud dupa cum urmeaza:
Vinca A1 cu:Starcevo-Cris IIIB,incepand cu
faza a II-a grupului Velusina-Porodin cu trecerea de la Anzabegovo Ic la II si
parte din II,Vrsnik II,Pugbajir I(7);cu Dimini-Tsangli,Paradimi (7);Ilipinar X.
Vinca A2 cu:Starcevo-Cris IVA;Anzabegovo
stratul 13-8; Rugbajir I;Servia II;Larissa;Paradimi 17;Salhane,Ilipinar XI,
Vinca A2/A3 cu: Starecevo-Cris IVB,Rugbajir
(S XI,strat 12); acel “Starcevo IV” si la Rugbajir (S XII ,strat
10),Paradimi,Ilipinar VIII,
Vinca A3 cu: Starcevo-Cris IV B,Rugbajir (S
XI,strat 6-3),Paradimi,Photolivos I,,
Vinca A3/B1 cu Anzabegovo (strat 7-4).
Pe baza sapaturilor si studierii unor materiale din nordul Banatului si
a studierii unor materiale din nord-vestul Romaniei,a unor materiale din zona
Clujului si a noilor publicatii din Ungaria sincronizam:
Vinca A1 cu: Starcevo-Cris IIIB (Zauan
I),Spiraloid A,Let I,
Vinca A2 cu: Starcevo-Cris IVA (Zauan
II),Spiraloid B,Bicske Gologonias,Szatmar I,Let II,LBK
Transdanubia,”Protovinca”,Alfold (7),Let III,LBK Transdanubia,
Vinca A3 cu:Starcevo-Cris IV B,cultura
Banatului IA,Alfold,Szatmar II,Piscolt I,Cluj-Cheile Turzii-Lumea Noua I,cu
statiunile Kotelek-Huszarsarok Gr.8;Szolnok-Tisza Sighet,Oscsod-Kirito Gr.1 si
3,Tiszavalk-Negyes
gr.1,Retkozberencz-Paromdomb,Tiszacsege-Sandgrube,Ebes-Lehmgrube,
Vinca A3/B1 cu: cultura Banatului IB,Alfold tarziu.
Sunt posibile paralelisme mai largi ,ele depasesc insa obiectul urmarit
prin studiul nostru. In acelasi timp trebuie precizata si lipsa unui studiu
analitic intre descoperirile Vinca-Policromie,sincronismele sunt oferite de
evolutia comunitatilor Starcevo-Cris din zona si vecinatate ,procesul
comportand inca discutii si analize mai fine.
M.Nica sustine o anterioritate a ceramicii policrome fata de Vinca A
desi sincronismele folosite lasa sa se subinteleaga un asemenea sincronism.
Variantele
si grupele culturii Vinca si ale fenomenului vincian.
De Gh.Lazarovici
In
marele areal al neoliticului dezvoltat,din neoliticul timpuriu pana in
eneolitic,in care cultura Vinca s-a dezvoltat si a evoluat in spatiul
balcano-dunareano-carpatic cunoaste,in timp si spatiu,mai multe grupe,variante
sau aspecte.
M.Garasanin intr-o mare sinteza a
neoliticului iugoslav deosebea pentru aceasta urmatoarele
variante:1.Sarba,2.Morava de sud,3.Bosniaca de est,4.Transilvana,5.Olteana.
Acestea ar cuprinde in spatiu doar
elementele necontaminate si in care evolutia ar cuprinde cel putin doua
din cele trei etape:finele neoliticului
timpuriu (ca vreme Vinca A Starcevo-Cris tarziu),neoliticul dezvoltat (Vinca
B),neoliticul tarziu (Vinca C). Trebuie precizat ca pentru respectivele zone se
pare ca este vorba si de un fenomen etnic.
Din cadrul fenomenului vincian socotim ca
nu poate fi exclus si un alt proces care se petrece la periferie in care se
petrec sinteze,la nivelul neoliticului mijlociu dar a carei baza incepe inca
din neoliticul timpuriu.
Pentru zonele de nord ale Yugoslaviei si
din sudul Ungariei mai sunt grupe care nu pot fi rupte de fenomenul vincian.In
Backa de vest ,Srem in grupul numit Sopot-Lengyel,mai corect Sopot,deoarece
elemente Lengyel sunt la finele fenomenului vincian determinate de ultima
migratie vinciana (“socul”,Vinca
C:Lazarovici 1990) care cuprinde acelasi spatiu pe care l-a atins fenomenul
chalcoliticului balcano-anatolian.
Elemente ale chalcoliticului balcano-anatolian
sunt reprezentate fie de Vinca A fie de orizontul cu policromie apar la marginile fenomenului Vinca A in vest
,nord si est. In nordul Serbiei si Yugoslaviei ceramica policroma apare la
Starcevo,Vinca,Krsticeva-Humka,Szarvas,Vincovici sau unele fara pictura
policroma sar cu alte elemente
(caneluri,incizii,forme:Obrez Bastine)
In zonele de nord est fenomenele
chalcoliticului balcano-anatolian sunt cunoscute la Let,Voetin,Trestiana si
Valea Lupului. Materiale similare ,mai putine sunt si la Zauan I (pictura cu
alb si rosu, inf.E.Lako).
In coltul Dunarii,in vecinatatea
Budapestei,la Bicske-Galogonias dincolo de alte influente vinciene sau comuna
si orizontului cu pictura policroma (barbotina,ceramica cenusie arsa
oxidant,ornamente lustruite ,barbotina organizata,canelata) apare o cupa cu
picior cu decor canelat,de cea mai buna factura Vinca A2. Materiale Vinca C
foarte clare se cunosc in zona Budapestei la Bicske-Galogonias si in alte parti
aparand sub termenul de cultura Sopot-Bicske.
In sudul Ungariei evolutia spre un fenomen
vincian este evidenta prin descoperierea de tip si faza A la Oszentivan
III,Tiszasighet,Moroslele Pana,Faisz-Dambul
Garii,Devavania,Furta-Csato,Tiszaug-Topart s.a. Intreaga arhitectura a
asezarilor din sudul Ungariei sta sub influenta fazelor B si C ale culturii
Vinca.
In Banat,in zonele de nord,la nord de
Poganis,se naste cultura Banatului cu raspandire in vest pana la Tisa ,in est
pana la Carpati avand trei grupe: grupul Parta pe Timis;grupul Bucovat in zona
paduroasa;aspectul Pischia intre Bega Veche si Mures;grupul sau aspectul
Mateijski Brod. In est este cunoscut,deocamdata,doar fenomenul de retardare
Vinca B2/C.
In Oltenia,in partea de vest si sud,sunt
neindoielnice materialele Vinca A la Hinova
si Vinca C la Ostrovu Corbului,Ostrovu Mare ,Rast s.a. Caracterul Vinca
C este neindoielnic ,desi colegii bulgari sunt tentati a-l incadra in grupul
Gradesnica.
Tot in sudul Olteniei sunt numeroase
materiale atribuite culturii Vadastra care nu este inca incadrata cultural
sigur atat pentru fazele sale I pentru
care se afirma legaturi cu Vinca A,desi materialele tarzii de faza Vinca B2
poate chiar mai tarziu (pentru materialele Mateescu 1961...);ciobul cu note sau
de tip Zselitz publicat de Mateescu 1961..) iar pentru fazele tarzii
sincronisme cu finele neoliticului mijlociu si neoliticul tarziu....
In Oltenia de est ,intre Jiu si Olt,se formeaza grupul Vinca-Dudesti
,grup cultural cu puternice elemente vinciene.
La est de Olt se raspandeste culture Dudesti avand numeroase elemente
comune cu Vinca (ceramica canelata,ceramica neagra cenusie ) la origine are o
alta baza decat cea vinciana. Procesul sau genetic este insuficient lamaurit,ca
de altfel si legaturile sale sudice si vestice. Este considerata mai timpurie
decat o permit paralelismele materialelor.
In
Moldova
nu se constata decat influente ale culturii Vinca sau elemente comune din
chalcoliticul balcano-anatolian. In fazele tarzii sunt posibile noi influente vinciene determinate de socul
Vinca C sau fenomenele care il insotesc.
Vinca veche in Banat.
De
Gh.Lazarovici
. Chalcoliticul balcano-anatolian,marcat de
cultura Vinca si orizonturile cu policromie,ultimile necunoscute,deocamdata,
decat in Banatul de vest (Starcevo,Crsticova Humka) si in Serbia ,Backa,Oltenia
(Carcea) si Transilvania (Let,Ocna Sibiului) va influenta diferit comunitatile
Starcevo-Cris din Banat.
In sudul Banatului ,unde sunt cunoscute
cele mai timpurii comunitati Vinca A1 (Gornea si Liubcova) cultura
Starcevo-Cris isi va inceta evolutia in
statiuni la diferite etape (Moldova Veche,Gornea,Liubcova,Dubova),isi va
schimba evolutia (Ostrovu Golu,Gornea),aparand acel fenomen de sinteza “Starcevo
IV”. In toate statiunile din sudul Banatului se vor constata sinteze reciproce
sau importuri (Moldova Veche).
Cultura Vinca,foarte viguroasa in vremea
etapei A2,va primi noi influente si impulsuri sudice in vremea fazei A3
(Liubcova,Balta Sarata I) si impreuna cu fenomenele petrecute in majoritatea
statiunilor anteriaore va determina aparitia etapei B,in Banat.
Dezvoltarea fazelor B din Banat are loc
tocmai sub puternica dezvoltare a fenomenelor locale. Aceasta s-ar manifesta
,mai ales,prin plastica,uniformizarea culturala petrecuta in vremea fazei B1 ar
fi,pe de o parte,rezultatul unor stranse contacte etno-culturale manifestate
prin mai multe fenomene :influente si schimburi intense intertribale
economico-sociale (pentru obsidian,silex,roci,pentru unelte,etc;
mariaje,targuri,centre religioase). Contactele etno-culturale se petrec pe
spatii foarte largidin Serbia
centrala pana in centrul Campiei Pannonice,din Transilvania si Oltenia de vest
pana in Vojevodina de vest.
Doua statiuni cercetate in zonele centrale ale Banatului-Balta Sarata si
Zorlentu Mare-permit urmarirea unei evolutii clare ,cu observatii deosebit de
importante pentru dezvoltarea culturii materiale si a arhitecturii neolitice,dar mai putin
reprezentative pentru economia lor,lipsind materialul osteologic,ceea ce nu
permite reconstituirea relatiei om-animal si a ceea ce rezulta din aceasta.
Amplasarea statiunilor,arhitectura lor,uneltele permit precizarea unor
date esentiale pentru evolutia comunitatilor vinciene din Banat :stabilitatea
si ocupatiile ce deriva. Tot acum ,mestesugul olariei cunostea cea mai mare
inflorire.Tot legat de aceste dezvoltari si amploarea statiunilor cercetate
retinem anumite specializari in confectionarea uneltelor (“silexul de Banat ” la Zorlent si obsidianul la Baltra Sarata,niv.II).
In nordul banatului un nou impulsvincian de
faza B va duce la revigorarea statiunii de la Parta ,care va determina si
schimbarea fazelor culturii Banatului (fazele B sunt determinate de acest
proces). Impulsul Vinca B este reprezentat pe spatii mai largi,sigur in
Transilvania,la Tartaria.
La Parta amploarea materialelor vinciene din nivelele 7a si 7b este
necunoscuta in alte statiuni din zona. La fel arhitectura fazei Vinca B1 este
puternica si esentiala. Mai mult ,acum incepe fortificarea statiunii de la
Parta cu sant dublu si palisada la interior.Acestea vor avea influente
deosebite asupra dezvoltarii economice ,culturale,religioase si va mari rolul
si importanta statiunii pentru aceste zone.
Evolutia in partile centrale ale Banatului este similara celei din
Banatul de vest si Serbia
de nord.
Faza Vinca B1 cunoaste o dezvoltare deosebita la Zorlentul Mare in
nivelele 6-5,atat sub aspect arhitectural,cat si cel cultural al culturii
materiale nemaintalnit in nicio alta statiune. S-ar putea ca nivelele timpurii
de la Zorlent si Parta sa formeze acelasi fenomen,lucru ce trebuie inca
studiat.
In Balta Sarata ,in nivelele II (sunt mai multe etape) are loc o
dezvoltare similara,avand totusi,unele deosebiri in ceramica nesubliniate inca
suficient. Aceasta statiune joaca insa un rol deosebit in legatura cu zonele
din Transilvania din bazinul mijlociu al Muresului.
Fenomenele petrecute la Zorlent in nivelul 4,marcand o usoara decadere
,se vor accentua in statiunea de la Ohaba Mitnic. Aparitia unor bordeie si
gropi la Zorlent,la mijlocul stratului de cultura,cu una-doua faze de evolutie
preced un proces de decadere accentuata in nivelele urmatoare.
In Clisura Dunarii,singura statiune cercetata care isi continua evolutia
in vremea fazei B este cea de la Liubcova.
…………………….
Relatiile culturii Vinca C,faza
C.cu alte culturi.
Relatiile Vinca C-Tisa in Banat sunt date de o serie de
descoperiri,printre care amintim cele de la Hodoni,Cenad,Zorlentu Mare,Chisoda
si Parta II.
La
Hodoni,in groapa nr.4-atribuita fazei C1 a culturii Vinca-cercetarile au scos
la lumina un fragment ceramic lucrat dintr-o pasta amestecata cu cioburi
pisate,arsa la negru,ornamenta cu incizii late organizate in meandre. In
spatiul dintre acestea sunt executate alveole rotunde,iar pe buza sunt
crestaturi. Dupa opinia noastra poate fi incadrat in cultura Tisa ,faza
timpurie.
In
asezarea de la Cenad exista materiale ceramice-din pacate fara observatii
stratigrafice-decorate cu motive specifice culturii Tisa ,faza
timpurie. Tehnologia de ardere .lustruirea se leaga insa de canoanele fazei C a
culturii Vinca.
Din
nivelul III de la Zorlentu Mare –incadrat in faza Vinca C-provine un vas cu
picior al carui ornament are analogii la Veszto-Magor si e atribuit culturii
Tisa,faza veche.
In
locuirile de la Chisoda Veche si Parta II a fost descoperita ceramica de import
Tisa dar,se pare,cel putin pentru Chisoda,ca
vasul atribui acestei culturi apartine fazei clasice.
Din cele enumerate mai sus desprindem ,pentru Banat cel
putin,sincronismul Tisa timpurie-Vinca C1.
Acest paralelism este valabil si in sud-vestul Transilvaniei,unde in asezarea
de la Mintia,strat II,a fost descoperit un import Tisa,faza veche in asociere
cu ceramica Vinca C si materiale Precucuteni I.
Relatiile
Vinca C-Herpaly.
Din groapa nr.5 ,care apartine locuirii
Vinca C1 de la Hodoni,provine un fragment ceramic de culoare
brun-portocalie,ornamentat cu linii subtiri,pictate dupa ardere cu o culoare
neagra,cu analogii in faza veche (niv.10-9) din asezarea de la Herpaly. Aceasta
descoperiri confirma paralelismul Vinca C-Herpaly timpuriu,dar este in
discordanta cu opinia anterioritatii fazei vechi a culturii Tisa
in raport cu inceputurile grupei.
Relatiile Vinca C-Petresti sunt date de o serie de descoperiri facute in Banat ,in
asezarile de la Foeni-cimitirul ortodox,Parta II ,Chisoda,Unip si Folea.
Din pacate ,exceptand Parta I si Chisoda,ceramica Petresti nu a fost
surprinsa in conditii stratigrafice. Totusi merita remarcat faptul ca,in Banat ,materialele petrestene apar intotdeauna unde exista
locuiri.
La Chisoda Veche,un import Petresti a fost descoperit in stratul II care
poate fi datat-la fel ca si stratul inferior I-in faza C a culturii Vinca. O
situatie similara se inregistreaza la Parta I ,unde,in anul 1984,cercetarile au
scos la lumina de deasupra daramaturilor 35 si 36 si de sub nivelul Tiszapolgar
doua fragmente pictate ,care provin din acelas vas,tipice pentru cultura
Petresti. Toate aceste materiale au fost incadrate in faza AB a acestei
civilizatii.
Din punct de vedere tipologic ,formele sunt,in marea lor majoritate
,bitronconice,iar ornamentele sunt pictate cu o culoare visinie si neagra.
Alaturi de acestea exista si vase cu inceput de carena,decoruri realizate in
visiniu pe un fond-angoba alb-varoasa si
cioburi monocrome de culoare visinie,elemente care pot fi legate-la fel ca si
formele bitronconice –numai de faza timpurie a culturii Petresti.
Evident, intre materialele din Banat si
cele din Transilvania exista diferente ,in sensul ca primele nu acopera toata
paleta ornamenticii ceramicii petrestene din Transilvania,dar,pe baza
elementelor mai sus mentionate ,acestea converg,in special,spre
caracteristicile fazei timpurii. De altfel,paralelizarea fazei A cu Vinca C
este sustinuta de realitatile
stratigrafice de la Mintia. Pe baza acestor considerente emitem ipoteza incadrarii cu precadere in
faza A a ceramicii Petresti descoperita
pana acum in Banat,ipoteza sustinuta si de faptul ca in zona Tisei-mai
apropiata geografic de Banat decat de
sudul Transilvaniei unde sunt comasate asezarile Petresti A-au fost descoperite
importuri petrestene care apartin fazei timpurii. Ramane ca,pentru Banat ,viitoarele cercetari sa valideze aceasta
ipoteza,dar inca de pe acum se impune sincronismul Petresti-Vinca C.
Relatiile Vinca C-grupul Bucovat.
In
cadrul ultimelor cercetari de la Hodoni
si Chisoda ,in straturi si complexe apartinand fazei C1 a culturii Vinca
au fost descoperite mai multe fragmente apartinand grupului Bucovat.Acestea se
incadreaza,dupa criteriile stabilite de Gh.Lazarovici ,in faza a Iia si II/III.
Pe baza acestora nu mai poate fi sustinut vechiul sincronism Bucovat II-Vinca
B2,deoarece sfarsitul fazei a Iia si inceputul fazei III sunt contemporane cu
Vinca C1.
Din cele expuse mai sus,pentru nordul Banatului desprindem sincronismul
Vinca C1-Bucovat II,II/III-Herpaly timpuriu-Tisa timpurie,Petresti A.
Cultura Vinca in Oltenia.
de Marin Nica
Prin pozitia ei geografic,cu un relief
variat si in special cu unele mari si importante vai de varsta
cuaternara-Dunare,Jiu si Olt-care au atras aici comunitatile primitive,Oltenia
a constituit in perioada preistorica nu numai o zona de interferenta a
curentelor sudice,estice si vestice,cat si o punte de legatura intre civilizatiile
preistorice de la sud de Dunare cu cele din Transilvania dovedita,mai ales,in
primele etape ale neoliticului.
De la semnalarea si publicarea primelor
materiale arheologice de tip Vinca descoperite ,intamplator,in asezarile
vinciene de la Ostrovu Corbului,Garla Mare si Salcia din valea Dunarii
mehedintene abia prin cercetarile sistematice efectuate,incepand dupa anul
1940,in asezarile de la Rast(Dumitrescu,1980),Fiera-Cleanov (Berciu 1951;1952)
si Verbicioara (Berciu 1961) se poate vorbi de incercarile de interpretare
stiintifica a fenomenelor culturale legate de prezenta sau influentelor
purtatorilor culturii Vinca din sud-vestul Olteniei. Golul lasat in perspectiva
cercetarii de disparitia asevarilor vinciene de la Ostrovu Corbului si Hinova este
umplut astazi de prezenta monografiei arheologice a asezarii neolitice de la
Rast (Dumitrescu 1980) realizata cu competenta stiintifica de catre autorul
sapaturilor Vladimir Dumitrescu,constituind in final un model si un istrument
de lucru pentru generatiile viitoare de cercetatori ale acestei epoci.
O prezentare a materialului arheologic de la
Rast pe complexe inchise ,corelate stratigrafic ar fi putut aduce precizari si
mai clare asupra etapelor de evolutie a asezarii,cat si identificarea de noi
elemente culturale ,sudice de tip Gradesnita care au dat,impreuna cu cele
vinciene o nota caracteristica,aparte,acestui asopect cultural al neoliticului
mijlociu din valea Dunarii oltene. Oricum,incadrarea cultural-cronologica a
aspectului Vinca-Rast din asezarea de pe
Grindul Tifarului” in etapele B2 si C1 ale culturii Vinca (Dumitrescu
1980)nu mai poate fi pusa la indoiala continuand sa ramana si astazi un centru
de referinta pentru rezolvarea problemelor de periodizare si sincronizare ale
acestui aspect cultural.
Pentru fazele mai vechi sau mai tarzii ale
culturii Vinca in Oltenia,rezultatele cercetarilor din asezarile de la
Fiera-Cleanov si Verbicioara (Berciu,1961) prezinta si astazi o importanta
deosebita. Autorul sapaturilor a facut o prezentare teoretica foarte reusita a
acestora (Berciu 1961) dovedindu-se un bun cunoscator al bibliografiei dar fara
o exemplificare concreta cu material arheologic foarte bogat,,de altfel
provenit din complexe arheologice stratigrafiate. Incercarile de periodizare si
sincronizare a acestora cu toate fazele
si etapele evolutive ale culturii Vinca concretizate numai pe baza a 7
fragmente ceramice,un pahar,o cupa cu picior,un idol si o spatula de os nu s-au
dovedit reusite. Mai intai,dupa caracteristicile pieselor publicate,pana in
prezent,care nu sunt de factura Vinca,asezarile neolitice din bazinul superior
al Desnatuiului aspect aspectului de interferenta Vinca-Dudesti a carui
evolutie ca si in cazul asezarilor de la Carcea.Simnicu si Ghercesti din jurul
orasului Craiova,incepe odata cu faza B a culturii Vinca si nicidecum cu prima
faza,Vinca A, a acestei culturi. Oricum,inventarul locuintelor de
suprafata,incediate,de la Verbicioara (Berciu 1961) ,ca si cele din asezarile
situate in bazinul inferior al Jiului apartin impreuna cu cele din Ostrovu
Corbului (Berciu,1939) fazei Vinca-Dudesti IV (Vinca C1).
Nu suntem inca in posesia dovezilor daca
asezarea de la Verbicioara cunoaste ultima faza de evolutie Dudesti.......Cheia
dezlegarii problemelor amintite mai sus o reprezinta rezultatele cercetarilor
obtinute in perioada anilor 1971-1990 in asezarile Carcea “Viaduct” (Nica,1976;1977),Simnic
(Galbenu,1979) si Garlesti-Ghercesti din jurul orasului Craiova unde s-a putut
urmari evolutia graduala,neintrerupta,fara un aport etnic strain a
civilizatiilor neolitic timpuriu (grupul Carcea) si mijlociu (aspectul
Vinca-Dudesti).
La sfarsitul neoliticului timpuriu (4500 ien
dupa datele C-14) comunitatea neolitica de la Carcea “Viaduct” s-a
individualizat,in cadrul civilizatiilor neolitice sud –est europene,ca un nou
grup cultural cu trasaturi specifice in care s-au impletit traditiile
locale,exprimate mai ales in motivistica cu cele novatoare de tip Dimini (tehnica picturii policrome) si Vinca A (tehnica modelarii si arderii vaselor de
forma bitronconica). Grupul cultural Carcea cu ceramica pictat policrom
evolueaza pe parcursul a cel putin 3 faze paralele,in timp cu fazele Tzangli;Arapi si Otzaki ale culturii Dimini
si cu etapele A1 ,A2 si A3 ale culturii Vinca.
Despre legaturile culturale si a influentelor reciproce dintre asezarile de tip Vinca A si
Starcevo-Cris IV (Moldova Veche,Ostrovu Golu si Gornea) s-a referit in mai multe randuri colegul Gh.Lazarovici.
In perioada neoliticului mijlociu grupul
cultural Carcea in zona centrala a
Olteniei evolueaza receptiv la noile curente culturale sudice (Karanovo
III),estice (Dudesti) si vestice (Vinca) intr-un nou aspect cultural de
interferenta Vinca-Dudesti (Nica,1984;1979) care se dezvolta pe parcursul a 5
faze sincrone cu fazele Vinca A3,B1,B2 ,C1 si C2..Legaturile cu asezarile
culturii Vinca din zona dunareana incepute inca din faza Carcea III (Vinca A)
se vor dezvolta fara intrerupere de-a lungul intregii evolutii ale celor doua
civilizatii.
Cu exceptia ceramicii de uz comun din
asezarile de la Carcea,Simnic si Ghercesti care conserva puternice traditii
locale,toate celelalte categorii ceramice cunosc aceleasi forme si ornamente
specifice celor doua civilizatii Vinca si Dudesti.
Astfel,strachina,castronul,cupa si amfora de forma bitronconica cunosc aceeasi
evolutie in cresterea gatului si bombarea,ingrosarea sau ingustarea umarului
(Nica-Nita,1979) constatare care se poate face si pentru vasele de aceeasi
categorie descoperite in asezarile de tip Dudesti-Vadastra de la Farcasu de Sus (Nica,1976) si Hotarani
(Nica 1971) din bazinul inferior al Oltului cu deosebire ca evolutia acestora
din urma este mult mai dinamica. Picioarele cupelor sau
fructierelor de forma tronconica evolueaza in final in forme cilindrice ,scurte
si groase (Nica 1971) ,ca si in fazele evoluate ale culturii Vinca. Vasele au
in general tendinta de a deveni mai zvelte,mai ales in fazele finale
asemanatoare ceramicii descoperite in asezarea vinciana de la Supska (Garasanin
D si M,1979) sau ins traturile superioare din asezarea de la Vinca(Vasic 1936).
Benzile imghiulare incizate ,siruri de triunghiuri hasurate sau umplute
cu puncte ,meandrul sau motivul in forma tablei de sah (patratul si rombul) de
pe ceramica fazelor inca-Dudesti I si II de la Carcea ,Leu si Ghercesti si in
faza Vadastra I de la Farcasu de Sus (Nica,1976) sunt tipice culturii Vinca
(Nica ,1976),fazele B1 si B2
Faramitarea motivelor incizate ,mai ales spirale si meandre si dispunerea acestora in metope si registre
pe suprafata veselor de dimensiuni diferite si umplerea spatiilor largi cu
puncte sunt o caracteristica comuna culturilor Vinca (Lazarovici 1979) (fazele C1 si C2),Vinca-Dudesti (Vasic ,1936)
IV-V si Vadastra (Nica ,1979) III-IV. De asemenea,umplerea benzilor largi
meandrice si spiralice cu puncte ,cat si ornamentarea interioara si exterioara
a vaselor cu pliseuri fine din ultimul nivel de locuire de la
Carcea,Padea,Garlesti-Ghercesti si Hotarani pot fi puse pe seama acelorlasi
influente ale culturii Vinca C1 si C2.
Aparitia capacelor bitronconice ,frumos ornamentate,reprezentarile
antropomorfe in pozitie sezand de la
Padea si Hotarani (Vadastra IV) ,protomele zoomorfe pot fi atribuite acelorlasi
influente din fazele tarzii ale culturii Vinca (Vasic,1936). Odata cu aceste
influente vestice ale acestei culturi au fost antrenate si elemente culturale
liniare si tisoide atat de frecvente [e ceramica din toate fazele ale
aspectului cultural Dudesti-Vinca si Dudesti-Vadastra.
Vinca in Transilvania.
de
Ghe.Lazarovici si Zoia Kalmar-Maxim
Cultura Vinca in Transilvania imbraca forme diferite in functie de baza
pe care se dezvolta,natura si intensitatea elementelor.Fenomenele care stau la
baza acestei civilizatii in Transilvania sunt: chalcolticul balcano-anatolian
caracterizat in estul si sudul Transilvaniei prin descoperirile de la Let I
(Vlassa 1966;Zaharia 1962,1964) si Ocna Sibiului (mai mult presupus decat
demonstrat,datorita caracterului inedit al sapaturilor si materialelor) si
Vinca A cacarterizata prin descoperirile de la Balomir (Vlassa 1967,1969,1976).
In Transilvania fenomenul vincian imbraca o mare varietate de aspecte
data de cativa factori de baza:
1.Fondul vechi al culturii Starcevo-Cris
2.Chalcoliticul balcano-anatolian: 2.1.
Policromia;2.2.Vinca (Vinca A3-B1);grupul Turdas (la vremea Vinca
B2-C);aspectul Taulas
3.Sintezele locale influentate de Vinca in
diferite etape: complexul Cluj-Cheile Turzii-Lumea Noua-Iclod (cu grupele:
Cluj,Cheile Turzii,Lumea Noua,Iclod).
1.Fondul vechi este marcat de evolutia unor
comunitati de faza II,in vremea fazei III,de existenta unor materiale de faza
IIIA,fara a fi complexe inchise or sapaturi sistematice. El este sesizabil in
centrul si vestul Transilvaniei (de tip Homorod,Gura Baciului III
a,Ghirbom,Sebes-Casa Jampa s.a.)
2.1. Chalcoliticul –prin grupele sale
policrome vechi de tip Let I (motivele rectilinii si evolutia pe care o imbraca
in zona,in cenmtrul Transilvaniei (Gura Baciului IIIb,Hunedoara-Biserica
Reformata,Iernut) si in vest ,in Crisana si in zona Meses (Zauan I) –contribuie
la periferia zonelor unde exista
statiuni de tip Vinca A (aflate la diferite stadii).
2.2.1. Cel mai timpuriu impuls Vinca A din
Transilvania este la orizont A2/3 fiind in descoperirile de la Balomir. Datorita
ins araritatii materialelor ,a lipsei unei sapaturi sistematice ,a prezentei
unei clare influente Vinca A1 in Transilvania sunt posibile si alte orizonturi.
………..
2.2.2. Tartaria. Urmatoarea descoperire
vinciana clara ,desi tot cu putine materiale,si acelea insuficient publicate sau studiate este de la Tartaria
(Lazarovici-Kalmar,1982)………..
Aceste materiale confirma ,odata in plus,justetea observatiilor lui
Nicolae Vlassa privind dezvoltarea petrecuta la Tartaria prin mutarea centrului
de locuire pe terasa de la Tartaria,mai potrivita,mai larga. (Vlassa 1962)
In materialele de la Tartaria sunt insa
clare materiale Vinca B. Ceea ce nu
sepoate afirma suficient de clar,deocamdata,este daca elementele de la Tartaria
sunt rezultatul unei evolutii locale ale comunitatilor de faza Vinca A2/A3 cu
sau fara impulsul de etapa A3 care nu este cunoscut peste tot nici in Banat,dar
lipseste ,deocamdata,in Transilvania,nelipsind ins ain alte zone ,cum ar fi pe
Tisa,langa Szolnok (Raczky 1988). Acets gen de materiale mai trebuie urmarit si
in zonele noastre.
2.2.3. Lumea Noua. Din descrierile materiale
de la Lumea Noua,complexele de la baza stratului de cultura ar contine numai
materiale Turdas (Berciu,1968). La publicarea materialelor,autorii folosesc
termenul de Turdas pentru descoperirile de la baza stratului de cultura.Dintre
materialele studiate prin bunavointa autorilor sapaturilor (D. si I. Berciu si
Al.Aldea),facute cu ani in urma ,pe baza sapaturilor de la Lumea Noua
,constatam intre descrierile din locuinta 1 (L1) a numeroase motive decorative
de factura vinciana . retinem atentia cu fragmente de vase decorate cu caneluri
verticale,oblice sau in “capriori”. Intre forme retinem tipurile de oale-amfora
cu decor canelat,strachina bitronconica ,toate din pasta neagra-cenusie
lustruita ,galbuie ca pielea,cu buza sau flesuri cenusii s.a. Decorul incizat
contine benzi punctate inguste sau late .Prezenta in numar mai mare a benzilor
late si unele campuri mai largi hasurate cu apasari triunghiulare sunt elemente
ce nu mai apar la Tartaria sau apar doar in nivelele superioare.....
Mai precizam ca in unele sectiuni,in
nivelele inferioare,apar benzi din linii subtiri pictate cu culoare negru-maron
(campania din 1962.,sectiunea V/3,-1,9-2,1 m),materiale ce apr la Tartaria si
in nivelul IIA. Tot timpul elementele vinciene se pastreaza in ninelele
urmatoare dar ele lasa loc altor caracteristici care denota o evolutie clara
spre grupul Lumea Noua .
In nivelele superioare (la -0,40-0,50
inv.4436/1-3) sunt mai numeroase elemente
Turdas-Taulas dar si benzi meandrice din linii ceea ce la acest orizont
tradeaza influente Vinca B2/C.
2.2.4. Turdas. In imensul material inca nu poate fi
facuta ordine deplina . Incercand a analiza materialele din sapaturile lui
M.Roska din 1910 observam ca desi sunt in zone diferite stratigrafia se repeta
in tote cele patru zone in acelasi mod.Observatiile noastre nu modifica ordinea
stratigrafica stabilita de Roska. Putem aduce detalii
privin incadrarea cronologica si atribuirea culturala.
Nivelul I in toate cele patru sonde are inca elemente caracteristice
culturii Vinca,desi sunt putine la numar in comparatie cu statiunile din Banat . Ceramica uzuala are toate caracteristicile fazei
Vinca B2 asa cum apar ele la Zorlentu Mare in nivelele 3 (respectiv partea din
II si III): amestecul nisipos,arderea buna ,culori predominante caramiziu si
brun;proeminentele. La forme sunt multe elemente comune dar sunt si unele
diferentieri. Intre cele 4 sonde sunt mai ales diferente la ceramica semifina.
In sonda I si III predomina ceramica galbuie ,bine netezita,amestec bun,factura
de buna calitate. Decorul consta in special din benzi late umplute cu
taieturi,element care,uneori,este considerat timpuriu (vezi observatiile de la
Freidof I)si Satchinez IX ca si triunghiuri hasurate ,toarte cu dubla
perforatie ,puncte late ,line in zig-zag,etc. Aceasta ceramica are analogii cu
Taulas I ca factura si tehnica (Dumitrescu, H. 1964).Predominate sunt
strachinile tronconica,tronconice inalte,bitronconice cu umarul rotunjit. In
sonda IV apar strachinile cu umarul carenat si buza,scurta forma ce nu apare la
Taulas I. Mai multe buze de la strachini bitronconice au o alta tehnica de
netezire a suprafetei la ceramica fina care difera,ca de altfel si arderea
,care etse cu flecuri. In nivelele I din toate sondele apar cupele cu pisior
masiv,pictate cu rosu. Este ca cele mai timpurii materiale de la Turdas care se
pot sincroniza cu civilizatiile vinciene din Banat ,si prin acestea cu cele din
Serbia
,sunt la orizont Vinca B2. Tot in nivelul I constatam si prezenta primelor
influente Vinca C (in tehnica si forme –RADU 1972).
In aceasta situatie singura observatie care sa permita explicarea unor
sincronizari intre descoperirile de la Turdas si cele de la
Vrsac-At.I,Salbagel,Zlasti,Branisca ,Lipova,vasele patrulatere (Taulas),Valea
Nandrului-niv.II,Turdas,Cluj-Bd.Lenin (decorul din incizii late ,puncte late),incizii
in zig-zag (Cluj),Taulas,Turdas,Kokenidomb (cultura
Tisa),Zorlent-niv.III,Petresti-fascicole din 3-4 linii dispuse in parchet sau
registre ,pasta amestecata cu mica si aspect argintiu,decorul in cruciulite cu
“T” in cap,idolii perforati,idolii cu tron,idolii cu fata modelata realist,cei
de la Pian sincronizati cu Vinca B2-C, ar marca o influenta ,o migratie sau
pendulate ce cuprinde spatii din Banatul Iugolsav pana in sud-estul
Transilvaniei,in bazinul Muresului. Asemenea elemente au fost legate de “socul”
Vinca C in Transilvania (LAZAROVICI 1987). Aceasta cuprinde un orizont anterior
celor mai timpurii elemente Vinca C clare ,care le preced dupa cum rezulta din
observatiile de la Vrsac-At.I (n.n.) cele mai timpurii materiale Vinca C cum
sunt cele de la Parta si apoi Liubovca,Hodoni,s.a.
Nu
putem inca preciza daca acesta este acel Vinca
B2/C mai bine zis faza Gradac care ni se pare mai tarzie,cu mai multe
elemente Vinca C. Semnalam tot in acest nivel si un fragment de cea mai buna
factura Vinca C prin forma ,décor si tehnica (inv.II 2653) asociat cu alte
elemente din sonda IV.
Prin aceste observatii facute direct pe materiale ,fara a tine cont de
observatiile livresti,de bogata literatura,de referiri si sincronizari,inclusiv
ale noastre precizam ca inceputul locuirii de la Turdas,in zona celor patru
sonde,incepe in cursul fazei Vinca B2. Nu am intalnit intre materialele
descoperite unele care sa fie caractersitice pentru faza A sau B1,nici chiar
B1/B2. Cu toata bunavointa pe care am acordat-o intr-un studiu anterior
(DUMITRESCU,H 1985-1986,15 si urm.) separarea grupului Turdas de Vinca are loc
in cursul fazei B2.
PROBLEMA STRATIGRAFICA A TABLITELOR.
Fata de observatiile si stratigrafia lui N.Vlassa au fost unele
incercari de rastalmacire intre care si cea a lui David.G.Zanotti (ZANOTTI
1983). Eroziunea petrecuta a dat pantei o alta inclinatie decat cea presupusa
de Zanotti,nefiind vorba de un Tell in campie ci pe un promotoriu,puternic
erodat spre marginea raului. In mod sigur marginea Tell-ului se afla la o
dapartare de minimum 10-15 m,situatie in care stratigrafia in zona nu poate fi
nederanjata iar groapa Cotofeni care si-o imagineaza Zanotti ar trebui sa
penetreze ;a pest 2 m,cu dimensiunile de 30-40 cm,cat pare sa fi avut groapa.
Analizand continutul gropii de la Tartaria,din cat a fost
publicat,constatam,din punct de vedere al structurii si formei,a doua grupe de
iobiecte: una,din piesele locale frecvent intalnite in aria culturii
Vinca,caracteristice epocii,asociate corect,normal;alta,din piese nespecifice
socotite de import,straine complexului cultural local. Din cea de-a doua grupa
de piese idolul-pandativ in forma de anchora (VLASSA 1976,,6/5) este o piesa ce
nu poate fi socotita a fi fals cum s-a sugerat despre tablite.
Referitor la tablite si groapa de cult sunt o serie de opinii
pro,enumerate si analizate (VLASSA 1977);completate si reanalizate de MAKKAY
,1990,cat si contra (VLASSA ,1977,MAKKAY,1970).
Ancora ,din punctul de vedere al facturii ,nu poate fi considerata un
fals. Asemenea factura este intalnita in straturile neolitice si eneolitice
,dar nu este caracteristica pentru materialele din orizontul Cotofeni Ia.
O datare a ei mai tarziu,cum o sugereaza Berciu,Dumitrescu si Zanotti ramane o
ipoteza bazata pe argumente.
……………………………………………..
Nu trebuie uitat nici faptul ca inca 19 idoli din acest complex au remas
nepublicati.
Nivelul I A,prin putinele materiale pastrate,arata ca cele cateva
fragmente se leaga de procesul de neolitizare din zona marcand existenta unei
locuiri din vremea fazei a II a culturii Starcevo-Cris.
Nivelul II a contine atat materiale de cea mai buna factura Vinca B1 cat
si o serie de materiale paratinand Complexului Cluj-Cheile Turzii-Lumea Noua.
……………………………………………..
Nivelul II b prin ceramica pictata se leaga de descoperirile din
Complexul Cluj-Cheile Turzii-Lumea Noua. Fondul alb pe care se picteaza cu rosu
sau brun este caracteristic acestui grup aparand din fazele timpurii,perioada
de formare Gura Baciului IV pana in faza Iclod II. Pictura cu benzi inguste pe
angoba alba .subtire,lustruita a fost adesea confundata cu pictura Petresti.
Nivelul III,prin materialele sale vinciene ,continua evolutia din
nivelele anterioare. Stratul contine materiale Petresti,in special ceramica
pictata dar si unele categorii ceramice .
In aria sudica in multe dintre statiunile Petresti se constata o dainuire
a elementelor turdasene. La Tartaria acestea lipsesc. Ne referim la vasele
patrulatere,benzile late sau inguste cu: taieturi scurte,punctele late;grupe
de trei incizii dispuse diferit,motive
din incizii in zig-zag-uri;apar la Turdas,Taulas,Petresti,Cluj,Vrsac-At,Zorlent.
Problema care o ridica toate aceste materiale,fie in mediu vincian,fie
in cel turdasan,se leaga de cultura Petresti punand doua probleme privind
originea ei:locala si la baza stau elementele locale anterioare (vinciene,turdasene)-pentru
aceasta au pledat antecesorii Vlassa,Dumitrescu- fie o migratie din sud
(Marinescu,Lazarovici ,pentru asta pledeaza materialel pictate Petresti din
Banat ce suprapun sau sunt in asociere cu asezari Vinca C1 (Lazarovici) iar
cele din sapaturi recente din Transilvania ofera date pentru sincronisme si mai
tarzii (Lazarovici).
Nivelul al IV-lea (1 in numerotarea lui Vlassa) contine materiale
Cotofeni de faza Ia reprezentand cea mai veche faza a acestei civilizatii,
N.Vlassa sustinand o dainuire a elementelor Petresti pana la aceasta vreme sau
chiar a celor turdasene.
ROLUL
SI IMPORTANTA din neoliticul transilvan
pe de o parte prin stratigrafia sa,prin continutul materialelor sale ,prin
legaturile cronologice si culturale care se pot stabili intre evolutia culturii
Vinca din Banat,Serbia si pe de alta parte pentru zonele invecinate:centrul si
nordul Transilvaniei.
Tablitele de la tartaria ,cu toate criticile si indoielile exprimate,mai
mult sau mai putin just,obiective si mai ales subiective sunt o realitate peste
care nu se poate trece. Opinia
lui Vlassa ramane inca valabila chiar nu in totalitatea ei. Mai sunt inca
studii si lucrari nepublicate ale lui Vlassa (Teza de Doctorat:VLASSA
1977;sapaturile de la Tartaria,Cluj,Cheile Turzii) fara de acre nu poate fi o
intelegere deplina si larga a rolului si locuilui descoperirilor de la
Tartaria.
http://img819.imageshack.us/img819/3115/qdh2.jpg
Capac
ars la brun-închis, lustruit, ochii redaţi î
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic Neolitic mijlociu -5300
Type:
StillImage |
Description:
Capac ars la brun-închis, lustruit, ochii redaţi în
relief, nasul profilat, urechile în formă de bandă, creştet albiat cu două
perforaţii, benzi punctat-incizate, încrustaţie cu alb.
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Identifier:
913CC025-A64B-4FFD-8E26-6619CCAA2507
Format:
8 cm ardere,
netezire, lustruire, incizare, încrustare image/jpeg
lut, nisip,
Provenance:
Zorlenţu Mare
Capac
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mileniul V î.Hr. -5000
Type:
StillImage |
Description:
Capac prosopomorf din lut ars, culoare neagră-vişinie,
formă tonconică. Nasul şi urechile în relief, ochii mărginiţi de incizii
orizontale. Incizii meandrice pe frunte şi creştet. Partea inferioară cu
incizii scurte orizontale. În spate grupe de patru lin
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Identifier:
23336A4A-D6BC-47FA-A81F-2977FFCC0AFE
Format:
image/jpeg lut ars
Provenance:
Liubcova
View item at
Altar
din lut ars la cărămiziu, formă triunghiular
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic
Type:
StillImage |
Description:
Altar din lut ars la cărămiziu, formă triunghiulară, cu o
protomă la unul din colţuri reprezentând un cap de taur iar la un alt colţ o
figură umană acoperită de o mască triunghiulară, pe corpul altarului sunt
decoruri compuse din motive incizate paralele
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Vas
antropomorf de culoare neagră-deschisă, corp s
Contributor:
Cultura Vinca
Date:
Neolitic Neolitic târziu -4900
Type:
StillImage |
Description:
Vas antropomorf de culoare neagră-deschisă, corp sferic
alungit pe verticală, bază plată, gât alungit care obturează total gura
vasului, gâtul este o aplicaţie antropomorfă feminină, sâni modelaţi la partea
inferioară a aplicaţiei, creştet plat decorat ci
bitronconică
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Oală cu gât mijlociu, buza dreaptă şi gura largă, ce are
pozitionaţi pe umărul rotunjit patru butoni alungiţi orizontal dispuşi
simetric, suprafaţa netezită, factură grosieră, degresant nisip şi pietricele,
ardere mixtă.
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
cvadrilobat
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918”
Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Vas miniatural, tronconic, cu patru lobi uşor traşi din pasta vasului ce lasă impresia unui patrulater. Suprafaţa angobată şi lustruită la exterior, factură semifină, degresant nisip şi pietricele, ardere oxidantă
Vas miniatural, tronconic, cu patru lobi uşor traşi din pasta vasului ce lasă impresia unui patrulater. Suprafaţa angobată şi lustruită la exterior, factură semifină, degresant nisip şi pietricele, ardere oxidantă
Cupă
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
groapă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
groapă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Cupa cu picior, umăr rotunjit şi cu buza dreaptă,
piciorul gol în interior, suprafaţa uşor lustruită la exterior şi bine netezită
la interior, factură fină, degresant nisip, ardere mixtă
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Castron
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
Groapa [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
Groapa [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Castron bitronconic cu buza invazată şi umarul rotunjit
cu doi butoni dispuşi simetric pe umarul vasului, suprafaţa lustruită, factură
fină, degresant nisip şi materie organică, ardere mixtă
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
View item at
Rights:
Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba
Iulia [Resource]
Identifier:
1055 guid
CB334516-A80F-465B-9F1D-E2769E3E2155 [Metadata]
Format:
count: 1 parts (components) înălţime: 7,5
cu
umăr profilat
Creator:
Contributor:
I.Al. Aldea, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
Bordei [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
Bordei [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Castron profilat cu buza scurtă şi dreaptă şi umar
ascuţit, suprafaţa bine lustruită, factură fină, degresant nisip fin, ardere
controlată de tip black-topped
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
View item at
Rights:
Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba
Iulia [Resource]
Identifier:
2418 guid
95332E0E-5A73-4115-A181-345295EAA770 [Metadata]
Format:
count: 1 parts (components) diametrul maxim: 10,5
Vas
cu proeminenţe plastice
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918”
Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Vas tronconic cu buza dreaptă, decor plastic prin aplicare sub forma unor bobiţe dispuse în zona superioară şi mediană, suprafaţa netezită, factură semifină, degresant nisip, ardere oxidantă
Vas tronconic cu buza dreaptă, decor plastic prin aplicare sub forma unor bobiţe dispuse în zona superioară şi mediană, suprafaţa netezită, factură semifină, degresant nisip, ardere oxidantă
Oală
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
groapă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
groapă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Oală cu gât scurt şi buza dreaptă ce are poziţionate pe
umărul profilat două toarte perforate orizontal, suprafaţa netezită, factură
grosieră, degresant nisip şi pietricele, ardere mixtă.
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
View item at
Rights:
Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia [Resource]
Identifier:
2417 guid
6EACF0ED-5E6F-48DD-ACC5-729C6C54EE52 [Metadata]
Format:
count: 1 parts (components) diametrul maxim: 14,8 înălţime:
8,8
bitronconic
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Castron bitronconic cu buza dreaptă, cu patru butoni
dispuşi în zona mediană, suprafaţa foarte bine lustruită în exterior şi
interior, factură fină, degresant nisip fin, ardere mixtă
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Amforă
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918”
Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Vas de tip amforă, cu gât îngust şi înalt prevazut la jumătatea înălţimii cu două perforaţii diametral opuse, vasul are în zona mediană două toarte dispuse simetric, decorul se compune din linii incizate paralele dispuse în benzi umplute cu puncte şi benzi lustruite, factură fină, degresant nisip, ardere mixtă.
Vas de tip amforă, cu gât îngust şi înalt prevazut la jumătatea înălţimii cu două perforaţii diametral opuse, vasul are în zona mediană două toarte dispuse simetric, decorul se compune din linii incizate paralele dispuse în benzi umplute cu puncte şi benzi lustruite, factură fină, degresant nisip, ardere mixtă.
Capac
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mileniul V î.Hr. -5000
Type:
StillImage |
Description:
Capac prosopomorf din lut ars, culoare neagră-vişinie,
formă tonconică. Nasul şi urechile în relief, ochii mărginiţi de incizii
orizontale. Incizii meandrice pe frunte şi creştet. Partea inferioară cu
incizii scurte orizontale. În spate grupe de patru lin
View item at
Identifier:
5F50E99E-EEB1-4495-8AD6-775C21B505E4
Format:
10,7 cm image/jpeg
lut, nisip fin în amestec modelare cu mâna, pictare, ardere
Provenance:
Boriaş
Vas
ornitomorf, formă bitronconică cu umărul rotun
Contributor:
Cultura Vinca
Date:
Neolitic târziu -5000
Type:
StillImage |
Description:
Vas ornitomorf, formă bitronconică cu umărul rotunjit, pe
umăr sunt două torţi perforate vertical, gâtul de formă cilindrică este alungit
şi perforat, capul este dominat de un cioc proeminent, ochii sunt redaţi prin
două incizii orizintale, adâncite, ceaf
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Rights:
Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia [Resource]
Identifier:
2414 guid
BB3D63BD-5065-4B4E-9A14-1F93E9883BEC [Metadata]
Format:
count: 1 parts (components) înălţime: 11,6
Bol
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918”
Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Vas de tip bol cu buza dreaptă şi gât scurt, la exterior suprafaţa a fost angobată şi lustruită, factură semifină, degresant nisip, ardere oxidantă
Vas de tip bol cu buza dreaptă şi gât scurt, la exterior suprafaţa a fost angobată şi lustruită, factură semifină, degresant nisip, ardere oxidantă
View item at
Rights:
Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia [Resource]
Identifier:
2416 guid
6D51E52D-18A4-47F4-81BB-61295B4D6CEE [Metadata]
Format:
count: 1 parts (components) diametrul maxim: 9,5
Pahar
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
locuinţă [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918”
Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Vas de tip pahar, tronconic, cu buza dreaptă, suprafaţa lustruită la exterior, factură fină, degresant nisip, ardere mixtă
Vas de tip pahar, tronconic, cu buza dreaptă, suprafaţa lustruită la exterior, factură fină, degresant nisip, ardere mixtă
Data
provider: CIMEC |
View item at
Rights:
Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia [Resource]
Identifier:
1415 guid
73F555EC-4440-4DFB-BA6F-3740EF769EC2 [Metadata]
Format:
count: 1 parts (components) diametrul maxim: 20,5 înălţime:
15,5
Castron
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Castron tronconic cu buza dreaptă, suprafaţa foarte bine
lustruită în exterior şi interior, factură fină, degresant nisip fin şi materie
organică, ardere oxidantă
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
View item at
Identifier:
254084CE-D27B-4CBF-8DF4-F18B02DA2FC7
Format:
10,7 cm 6,2 cm
8,7 cm image/jpeg
lut ars, nisip fin, netezit, incizat
Provenance:
Gornea
Altar
din lut ars la cărămiziu, formă triunghiular
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic Neolitic mijlociu -5300
Type:
StillImage |
Description:
Altar din lut ars la cărămiziu, formă triunghiulară, la
colţuri sunt modelate protome zoomorfe stilizate, suprafaţa exterioară şi
picioarele sunt decorate cu benzi punctate şi incizate unghiulare.
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
Castron
Creator:
Contributor:
I. Paul, M. Ciuta [Excavation]
Geographic
coverage: LIMBA [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
Caseta C1 [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
ALBA [Place] [Excavation]
Caseta C1 [Place] [Excavation]
România [Place] [Excavation]
Subject:
Ceramică |
Arheologie |
Description:
Castron tronconic, suprafaţa lustruită la exterior,
factură fină, degresant nisip, ardere oxidantă
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Repository/Location: Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Expoziţia didactică UAB-IAS
Data
provider: CIMEC |
View item at
Identifier:
F780142A-C336-4CE8-9126-062F7E7A062A
Format:
13,6 cm 854 g
image/jpeg lut,
nisip modelat cu mâna
Provenance:
Turdaş
provine din colecţia Zsofia Torma
provine din colecţia Zsofia Torma
Vas
tronconic
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mijlociu
Type:
StillImage |
Description:
Pastă semifină, cafenie, decor cu benzi din liniuţe
scurte, dispuse în unghiuri verticale, două proeminenţe perforate orizontal.
View item at
Identifier:
5BE12466-4801-402D-A856-EE20C5E1F10B
Format:
18 cm 870 g
image/jpeg lut,
nisip modelat cu mâna
Provenance:
Turdaş
provine din colecţia Zsofia Torma
provine din colecţia Zsofia Torma
Amforă
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mijlociu
Type:
StillImage |
Description:
Amforă din pastă fină, roşcat gălbuie, buza neagră, bine
lustruită, ardere în tehnica Blacktopped.
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Identifier:
63D1135A-01BD-4DDE-8000-B78F93FB3352
Format:
10,3 cm 1002 g
image/jpeg lut,
pietricele modelat cu mâna
Provenance:
Turdaş
provine din colecţia Zsofia Torma
provine din colecţia Zsofia Torma
Strachină
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mijlociu
Type:
StillImage |
Description:
Strachină din pastă nisipoasă cu fundul îngroşat şi
asimetric.
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Identifier:
327F1AAB-E40E-4088-AFF0-807222BC20F0
Format:
132 g 5,2 cm
image/jpeg lut,
nisip modelat cu mâna
Provenance:
Turdaş
provine din colecţia Zsofia Torma
provine din colecţia Zsofia Torma
Bol
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mijlociu
Type:
StillImage |
Description:
Recipient bitronconic cu buza neagră în tehnica
Blacktopped.
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Identifier:
84CC6651-16BA-460A-9D59-6A734D6BD6B6
Format:
132 g 2 cm
image/jpeg lut
modelare cu mâna
Provenance:
Turdaş
provine din colecţia Zsofia Torma
provine din colecţia Zsofia Torma
Capac
de vas
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mijlociu
Type:
StillImage |
Description:
Capac cu decor incizat, cu motiv unghiular.
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
View item at
Identifier:
4A018AC0-ECC4-4D0B-BFC5-9C63709AD19F
Format:
106 g 5,4 cm
image/jpeg lut,
nisip modelat cu mâna
Provenance:
Turdaş
provine din colecţia Zsofia Torma
provine din colecţia Zsofia Torma
Vas
perforat
Contributor:
Vinca
Date:
Neolitic mijlociu
Type:
StillImage |
Description:
Recipient bitronconic cu câte două perforaţii pe gât,
pentru atârnare.
Provider:
cIMeC - Institutul de Memorie Culturală |
Romania |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu