miercuri, 19 iunie 2013

COMPLEXUL CLUJ-CHEILE TURZII-LUMEA NOUA-ICLOD

Extrase din Cultura Vinca in Romania(Origine,evolutie,legaturi,sinteze)”,Timisoara 1991. Volum ingrijit de : Dr.Ghe.Lazarovici,  Florin Drasovean
Redactarea fiselor a fost realizata de :
Florin Drasovean
Zoia Kalmar-Maxim
Dr.Ghe.Lazarovici
Sabin Adrian Luca
Dr.Marin Nica

Timisoara 1991


COMPLEXUL CLUJ-CHEILE TURZII-LUMEA NOUA-ICLOD
 De Gh.Lazarovici
          Denumirea. Sub acest termen sunt cuprinse numele unor omplexe ,din neoliticul dezvoltat,din bazilele: Muresului,Somesurilor,superior al Crisurilor si afluentilor sai. Aceasta ar cuprinde zona din jurul Apusenilor si zonele submontane. La cunele existente in cercetarea neolitica de teren si de depozit din acest spatiu  nu permit,deocamdata,formulari mai precise care sa reziste unei critici severe.
          Statiunea care cuprinde ca timp cel mai bine intreaga perioada ar fi cea de la Cluj. Descoperirile de la Lumea nOua si Taulas contin date despre evolutia despre evolutia din zonele sudice si contactul cu Vinca.Descoperirile de la Iclod au adus materiale si observatii despre perioada din neoliticul tarziu. Sunt insa si alte grupe,cum este grupul Suplac si Salca-Herpaly ,care ofera date despre zonele centrale ale Crisanei (bazinul Barcau si Crisul Repede). In bazinul Erului,Crasnei si cel inferior al Somesului exista un alt grup cultural inrudit (Piscolt) in care influenta vinciana este indirecta si al carui spatiu este cu mult mai intins.
       Pentru usurinta in exprimare definim mai scurt cu  termenul de complexul Cluj (sau prescurtat CCTLN). Cand este vorba de anumite zone sau perioade mai scurte sau caracteristici bine definite folosim termenii grupelor amintite. Deocamdata grupul Turdas,prin descoperirile de la Turdas,nu cunoaste si o ceramica pictata asa incat poate sau nu sa fie inclus in acest proces. In acelasi timp trebuie recunoscut si faptul de a nu fi fost cercetate mai nou toate materialele de la Turdas care pot oferi surprize. Ceramica pictata existenta,publicata,a fost considerata ,in general,a fi Petresti.
           Originea  acestui complex etno-cultural sta sub influenta proceselor petrecute in perioadele anterioare,in neoliticul timpuriu,cuprinse sub termenul de chalcoliticul balcano-anatolian. Elementele care stau la baza sa sunt,deocamdata,definite de doua descoperiri din zona: Gura Baciului IV si Cluj-Stavilar. Ambele descoperiri apartin evolutiei locale a fazei a IV-a a culturii Starcevo-Cris care detine multe din trasaturile etapai IV B. In acestea se constata unele elemente acre evolueaza diferit in zone ale tarii.Cercetarile recente de la Gura Baciului arata prezenta clara in zona a unor elemente ale chalcoliticului balcano-anatolian. Angobarea cu alb a fondului vaelor este deci un element al acestui impuls sudic care se transmite complexului Cluj ( CCTLN). Ipoteze privind originea din Cris cu elemente Turdas au fost lansate pentru Lumea Noua (BERCIU 1958,PAUL 1965). Este de precizat ca inceputul acestui complex are loc inca in neoliticul timpuriu iar finalul este in neoliticul tarziu asa incat si pentru acest complex etno-cultural este justificata folosirea termenului de neolitic dezvoltat.
         Raspandirea.Grupul cultural este raspandit de jur imprejurul Muntilor Apuseni. In bazinul Muresului sunt grupele Taulas,Tartaria-Taulas,Lumea Noua; in bazinul Somesului grupele Cluj-Cheile Turzii-Iclod;in bazinul Crisului Repede si Barcaului  grupul Lumea nOua-Esztar,Salca-Herpaly;Suplac;in bazilele Erului,Crasnei si Somesului inferior grupul Piscolt-Szatmar din Vinca A,Dimini timpuriu,Starcevo-Cris,Cris la BERCIU,I 1958,policromie si Turdas (PAUL,1965 la 1969)difera de Cris;legat de Tisa II pictat la VLASSA 1976.
          Stratigrafia. Observatii stratigrafice au fiost efectuate in mai multe statiuni si puncte ,dar o lucrare complexa de stratigrafie comparata pentru intreaga evolutie cu exista. Analiza sunt doar pentru fazele tarzii (grupul Iclod) cat si pentru compelxul Lumea Noua. …….
          Evolutia. Evolutia sa este detreminata de un proces dinamic intern si interinfluentele zonale. O delimitare in timp si spatiu precisa este imposibila si incorecta din motive subiective si obiective (cercetari lacunare,publicari insuficiente,interferente si interpatrunderi culturale).
         In procesul evolutiv nu trebuie uitate mai multe influente esterne zonei:chalcoliticul balcano-anatolian cu mai multe impulsuri;Vinca B1;ceramica cu note muzicale;Vinca C;Precucuteni I,deplasari zonale;daca ar fi sa le pomenim pe cele mai importante ,doar pentru zonele intracarpatice. Toate aceste elemente contribuie la formarea ,evolutia si caracteristicilor fazelor.
         Fazei timpurii (aI-a),deocamdata etapei de formare,ii apartin doar unele materiale de la Gura Baciului IV si acelea marcheaza doar inceputul procesului,aparitia unor elemente:angobarea cu alb,slipul mai gros la unele specii,cupele cu picior;iar in factura,amestecul cu nisip,pleava si mal,netezirea in interior cu urme de spatula s.a.Pe de alta parte nu toate lementele din acea statiune sunt specifice,unele sunt caracteristice perioadei finale Starcevo-Cris IV B,care vor dispare;altele apartin unei evolutii spre grupe liniare (toate categoriile de factura,decorul din i9ncizii,amestecul cu pleava si mal sau cioburi pisate). In statiunea de la Stavilar sunt,de asemenea ,unele elemente caracteristice :vasele patrulatere,angobarea cu alb,décor incizat in zig-zag;si acolo sunt elemente liniare (factura,decor alveolat,ornamente plastice etc.)
       Faza dezvoltata (aII-a). Evolutia in spatiu este diferita.fiind determinanta natura fondului anterior si de influentele externe.

View item at
Identifier: E8246417-3934-4DEF-9454-B5EEFB0EECFA
Format: 9,5 cm   image/jpeg   lut   modelare cu mâna, pictare
Source: Universitatea "1 Decembrie 1918" - ALBA IULIA |
Provenance: Alba Iulia
Publisher: CIMEC - Institutul de Memorie Culturală, Bucharest, Romania |

Bol de formă semisferică, pereţi arcuiţi, buza rot

Contributor: Grupul Lumea Nouă
Type: StillImage |
Subject: Vas |   Bol |   Ceramică |   Romania |   România |   Roumanie |   Rumänien |   Rumania |
Description: Bol de formă semisferică, pereţi arcuiţi, buza rotunjită şi invazată, patru butoni ornamentali dispuşi simetric, decor obţinut prin pictură, tricrom, motive ornamentale organizate în registre constând în benzi de linii pictate pe fond alb-gălbui, de culoare roşie castanie ce formează arcade peste care sunt aplicate linii subţiri de culoare neagră, pictură complementară cu bitum, aplicată după ardere





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu